Home
Laatste nieuws
Het laatste nieuws van het Joomla! Team

Amsterdamse haven genomineerd PDF Afdrukken E-mailadres
woensdag 26 maart 2008 08:57
Amsterdamse haven genomineerd voor één van de drie beste Europese zeehavens


Het gerenommeerde blad Cargonews Asia (logistiek en zeetransport) heeft de Amsterdamse haven genomineerd in de categorie beste zeehaven van Europa voor de Asia Freight Supply Chain Awards. Daarmee is de Amsterdamse haven één van drie finalisten in de categorie BEST SEAPORT . De twee andere finalisten zijn Rotterdam en Hamburg.

De verkiezing gebeurt door de belangrijkste beleidsmakers in de logistieke sector die hun voorkeur uitspreken in een verkiezingproces dat onafhankelijk wordt gecontroleerd. Eerst worden de genomineerden aangewezen en dan de winnaars. Cargonews Asia stelt dat “uw verkiezing tot finalist in de race voor deze prestigieuze prijs aangeeft dat u een leidende positie inneemt in de sector.” Het blad stelt ook dat “de Amsterdamse haven erkenning heeft gekregen voor haar uitmuntende kwaliteit.”

De containerterminal in Amsterdam heeft niet te kampen met congestieproblemen, hetgeen bijdraagt tot haar populariteit. Mede hierdoor wordt de Amsterdamse haven steeds meer het flexibele alternatief voor toonaangevende vervoerders die de vervoerstijd en vervoerskosten tussen Azië en Europese eindbestemmingen goed onder controle willen houden.

Niet alleen de Nederlandse zeehavens staan hoog aangeschreven, want Amsterdam Airport Schiphol wordt ook genomineerd als beste Europese luchthaven. Dit maakt de regio Amsterdam voor zowel nationale als internationale bedrijven een aantrekkelijke vestigingslocatie. Het genomineerd zijn voor een AFSCA houdt in dat zowel de zee- als de luchthaven bekend staat als een belangrijke speler in de industrie.

De jaarlijkse Asia Freight Supply Chian Awards (AFSCA) vindt plaats voor de 22ste keer. De winnaars van de AFSCA-prijzen worden bekendgemaakt tijdens een galafeest in het Pan Pacific Singapore Hotel in Singapore op 22 april 2008.

 
Reddingboot IJmuiden rukt uit PDF Afdrukken E-mailadres
zondag 23 maart 2008 13:59

IJmuiden, 23 maart 2008 Vrijdagavond 14 maart 5 over 6. De bemanning van de Koos van Messel wordt gealarmeerd voor een vissersboot van 23 meter met motor/stuur problemen. Bleek later 29.65 meter te zijn en gaf 193 ton op. Om kwart over 6 verlaten wij de KNRM steiger en zetten koers naar de BM 218. Buiten staat een West noordwesten wind kracht 2 Beaufort de golfhoogte is 1.50 en het weer is goed. De BM 218 “Haringvliet” bevindt zich in positie 52.26.5 N om 4.21.8 O. zuidwest van de Zuidpier. Als we om kwart voor 7 de ” Haringvliet” bereiken maken we een sleepverbinding en bestellen en sleepboot voor binnen de pieren. Omdat de sleepboot “Argus” pas om half 9 beschikbaar is wordt besloten om langzaam aan te doen. Om 5 voor 8 zijn we binnen kop Zuidpier en wachten daar op de “Argus”. De “Argus neemt de Haringvliet om half 9 langszij. De Koos van Messel keert dan terug naar de steiger waar ze om kwart voor 9 afmeert.

Bron: KNRM

 
Drie Denen in de problemen PDF Afdrukken E-mailadres
zaterdag 22 maart 2008 10:57

Vier reddingboten waren afgelopen nacht in touw in een poging drie opvarenden van de Deense motorboot Fifty-Fifty te halen. Half elf in de avond van donderdag 20 maart werd de bemanning van het KNRM-reddingstation Den Helder gealarmeerd voor het jacht dat aan de Zuidwestpunt van de Haaksgronden aan de grond was gelopen. De Denen kwamen vanaf Chatham (Engeland) en waren onderweg naar Den Helder en moeten een boei gemist hebben waardoor zij verkeerd uitkwamen en met redelijke vaart op de Zuiderhaaks zijn gelopen.

Gezien de plaats van stranding en de weersomstandigheden was al te voorzien dat de reddingboot Joke Dijkstra de motorboot niet dicht kon naderen. Om deze reden werd de reddingboot Francine Kroesen uit Oudeschild ingezet. Tevens stond een Lynx-helikopter op het vliegveld De Kooy stand-by.

Bij aankomst ter plaatse geven de opvarenden van de motorboot aan niet van boord te willen. De Francine Kroesen ziet wel kans om door de branding heen het strand te bereiken en zet een bemanningslid af, die kans ziet om door de zee het schip te naderen. Even na middernacht stapt een bemanningslid met een blaas van de Joke Dijkstra over op de Francine Kroesen en begeeft zich eveneens naar de gestrande motorboot. Daarna wordt het anker van de motorboot uitgebracht en gemarkeerd met de meegebrachte blaas. Door het uitstaande anker zal bij hoogwater het schip met de kop in de richting van de zee komen te liggen, waardoor het wat makkelijker zou kunnen worden het vlot te trekken.
Aangezien de reddingboten op dat moment niets meer kunnen betekenen voor de drie Denen keren zij terug naar Den Helder en wordt in het boothuis hoogwater afgewacht.

Kwart over drie ‘s nachts vertrekken de Joke Dijkstra en Francine Kroesen weer naar de Fifty-Fifty. Gezien het onstuimige weer en de zware branding wordt de kleinere reddingboot Zalm van Den Koog eveneens gealarmeerd en uit veiligheidsoverwegingen ook de Koen Oberman van Callantsoog.
Deze wordt gelanceerd en vaart richting van de motorboot. De reddingboot Zalm meldt zich eveneens in.
Het is over half vier in de morgen wanneer de vier reddingboten allen ter hoogte van de motorboot liggen. De onstuimige zee en de zware branding verhinderen zelfs de Zalm om dicht bij te komen. De schipper van de Joke Dijkstra roept de reddingboten naar zich toe en met de schippers wordt overleg gepleegd. Men acht de risico’s te groot om naar de Fifty-Fifty te varen. De drie opvarenden van de Fifty-Fifty geven nu aan van boord te willen waarop de Kustwacht wordt gevraagd een helikopter in te zetten.
Tien over half zes in de morgen haalt de Lynx de drie Denen van de Fifty-Fifty en wordt de actie beëindigd. De reddingboten keren terug naar hun station en de bemanningen kunnen nog even snel een tukje doen voordat de dagelijkse werkzaamheden weer een aanvang nemen.

In de loop van de middag werd de motorboot door de rederij Noordgat van de Zuiderhaaks gehaald en meegenomen naar Terschelling.

Bron: KNRM

 
Reductie van uitstoot PDF Afdrukken E-mailadres
zaterdag 22 maart 2008 10:53
Het Loodswezen heeft bij wet de taak meegekregen zorg te dragen voor de veilige en vlotte doorstroming van het scheepvaartverkeer. Daarbij wordt ons dagelijks handelen steeds meer doordrongen van bewust omgaan met natuur en milieu. Het milieu wordt gespaard door minder brandstof te verbruiken. Hoewel de scheepvaart minder energie per ton/km verbruikt dan andere vervoersmodaliteiten hebben het Loodswezen en de Koperen Ploeg besloten om over te stappen op het gebruik van zwavelarme brandstof. Deze brandstof zorgt voor een sterke reductie van de uitstoot van zwavel en fijn stof.

Naar verwachting zal de EU deze brandstof vanaf 2012 voorschrijven. Het Loodswezen heeft echter samen met de Koperen Ploeg gemeend niet langer te wachten met het gebruik ervan. Ook Haven Amsterdam heeft uitgesproken binnenkort over te gaan op het gebruik van zwavelarme brandstof voor drie van haar vijf vaartuigen. De andere twee vaartuigen varen al op zwavelarme brandstof.

Om het schoner varen ook in de toekomst te waarborgen hebben de nautische dienstverleners in de Noordzeekanaalregio (Haven Amsterdam, loodsen, slepers, vletterlieden) de intentie uitgesproken een convenant te sluiten waarin afspraken worden gemaakt om waar mogelijk de meest milieuvriendelijke technieken in te zetten.

Ondanks dat het aanbod van deze brandstof gering is, heeft het Loodswezen Klaas de Boer uit IJmuiden bereid gevonden deze diesel, ± 1,3 miljoen liter per jaar, per tankwagen aan te leveren. Het Loodswezen gebruikt deze diesel als brandstof voor de loodsboten die de loodsen ofwel aan boord van schepen zetten ofwel van schepen afhalen.

 
18e IJmuider Noordzeekanaal Sloepenrace PDF Afdrukken E-mailadres
donderdag 20 maart 2008 09:06

Op zaterdag 19 april 2008 vanaf ±11:30 lt. tot ±16:00 lt. wordt de jaarlijkse sloepenrace op het Noordzeekanaal gehouden.De start en finish van de race zal plaatsvinden ter hoogte van de Loswal IJmuiden in het Zuiderbinnentoeleidingskanaal. Er wordt in beide richtingen aan de zuidzijde van het Noordzeekanaal geroeid op het traject Loswal IJmuiden en de Kruithaven op kilometermarkering 7.8.

 De sloepenrace wordt geroeid door ongeveer 60 authentieke en moderne reddingssloepen over een traject van ongeveer 16 kilometer. Tegenwoordig roeit elke sloep hetzelfde traject vanaf de loswal ( achter de zuidersluis van IJmuiden) tot aan de kruithaven en keert dan weer terug naar de loswal. De race is normaal de eerste grote sloepenrace van het seizoen en wordt gezien als een eerste training en krachtmeting voor de volgende grote races zoals de Harlingen- Terschellingrace. Dit jaar zal de race de tweede genomineerde race van het seizoen zijn.

 
«StartVorige12345678910VolgendeEinde»

Pagina 9 van 16
Copyright © 2017 Langs sluizen en havens. Alle rechten voorbehouden.
Joomla! is gratis open source software vrijgegeven onder de GNU/GPL Licentie.