Home Nieuws
Laatste nieuws
Kleine sluis in de steigers PDF Afdrukken E-mailadres
Geschreven door Richard van der Kuijl   
donderdag 20 november 2008 15:16
  						De ’scharnierpen’ van de sluisdeur zit zo vast dat er niets anders op zit dan hem los te branden. Foto Friso Bos

Zolang er geen doden of gewonden bij vallen is het wisselen van een deur van de Zuidersluis voor Marc Braam, technisch manager bij Rijkswaterstaat, echt niks om wakker van te liggen. ,,Ik heb het al zo vaak meegemaakt, ik slaap er geen minuut minder om.''

Woensdagochtend om zeven uur begon het tweedaagse karwei aan de Zuidersluis. De twee deuren aan de zeezijde van de sluis worden vervangen. Dat moet nu eenmaal iedere zes tot acht jaar gebeuren. ,,Het voordeel bij de Zuidersluis is dat de scheepvaart er niet zoveel last van heeft. Er is altijd een alternatief beschikbaar. Bij de grote sluis is dat wel anders. Als we daar een deur van vervangen is meteen de scheepvaart voor een dag gestremd'', legt Braam uit.

Hij staat op de kade aan de noordkant van de Zuidersluis. In de sluisbak ligt een enorm ponton met een grote hijskraan van Mammoet erop.

Aan de zeezijde van de sluis ligt nog zo'n ponton met een kleinere hijskraan, en ook op de kade staat nog een mobiele hijskraan. 's Morgens zijn duikers te water gegaan om te onderzoeken hoe de deur er onder water uitziet en vooral om te controleren of het ding goed vrij is zodat hij gehesen kan worden.

Tegen het middaguur zou dat moeten gebeuren. Meer dan tien werklui met helmen lopen rond of staan te kijken naar het probleempunt van dat moment. De pen waar de sluisdeur op draait is niet los te krijgen. Er is al op geslagen, aan gewrikt, hij is verhit en weer afgekoeld, maar nog wil het ding geen kant op. ,,Niks aan de hand'', stelt Braam. ,,We schakelen over op plan B, losbranden. We hebben toch nog reservepennen beschikbaar.''

Bron: IJmuider Courant

 
Seafox 7 nog werkloos PDF Afdrukken E-mailadres
Geschreven door Richard van der Kuijl   
donderdag 20 november 2008 15:13

  						De Seafox 7 in de IJmondhaven. Foto Rene Sehr

Golven van zes meter en hoger verhinderen al wekenlang dat het enorme hefschip Seafox 7 de IJmondhaven in IJmuiden kan verlaten. De golven bevinden zich niet bij IJmuiden, maar in de zee bij Ameland. Daar moet Seafox 7 een gasproductieplatform plaatsen. ,,Verzekeringsmaatschappij Lloyds heeft in de voorwaarden gezet dat we bij deze golfhoogte niet mogen werken'', vertelt projectmanager Jos Siebelt. In september haalde Seafox 7 het productieplatform op, dat werd gemaakt bij Fabricom in IJmuiden.

 

Bron IJmuider Courant

 
Containergroei voor Amsterdam PDF Afdrukken E-mailadres
donderdag 14 augustus 2008 06:41

De containerstroom naar Amsterdam lijkt nog steeds te groeien terwijl andere Europese havens merken dat de groei voor het eerst in zeven jaar flink terugloopt. Met het aantrekken van een nieuwe lijndienst boekt Ceres Paragon dit jaar zelfs een groei van dertig procent in de overslag.

Aan de andere kant van de wereld, waar de meeste containers vandaan komen, is sinds juni sprake van een snel dalende trend in het containervervoer naar Europa.

,,Door die nieuwe dienst is het moeilijk te zeggen of de groei aan het stagneren is en hoe erg'', legt algemeen directeur Pieter Bas Bredius van Ceres Paragon uit.

,,De containeroverslag reageert onvoorspelbaar op slechte economische groei'', zegt hij.  ,,Als het slecht gaat met en economie dan wordt er vaak ook meer werk uitbesteed aan Azië. Dat kan vervolgens weer een gunstig effect op de containerstroom van dat werelddeel naar Europa hebben.''

Bron: IJmuider Courant

 
Plan voor café pal naast Kleine Sluis PDF Afdrukken E-mailadres
donderdag 14 augustus 2008 06:39

De bouw van een café annex klein restaurant pal naast de Kleine Sluis in IJmuiden is volgens drie ondernemers realiseerbaar. Ze willen dit najaar het plan rond hebben en de vergunningen aanvragen.

Eén van de ondernemers is Fred Bok uit IJmuiden. ,,We hebben al contact gehad met de gemeente Velsen, Rijkswaterstaat, Domeinen, Zeehaven IJmuiden en scheepsagent KVSA. Er is geen enkel probleem. Ook niet voor het krijgen van een bouwvergunning.''

Het café moet worden gebouwd op de houten wandelpromenade bij de sluis. Het gebouw komt er volgens Bok 'in de promenade, er op en erboven'. Er ontstaan geen belemmeringen voor de scheepvaart.

Bron: IJmuider Courant

 
Nieuwe milieuvriendelijke patrouilleboot Haven Amsterdam PDF Afdrukken E-mailadres
maandag 11 augustus 2008 17:28
Op 7 augustus is het contract getekend voor de bouw van een nieuwe patrouilleboot voor Haven Amsterdam. Het vaartuig wordt voorzien van de meest schone motoren die thans beschikbaar zijn. Het schip gaat varen op zwavelvrije diesel EN 590.

 

Het vaartuig is geschikt voor het normale toezicht in de haven, gecombineerd met voorzieningen voor de inzet bij calamiteiten. Het zal 24 uur per dag in de vaart zijn.

Vooral het gewenste motorvermogen voor duwen, slepen en langdurig leveren van bluswater is beslissend geweest om te kiezen voor dieselmotoren als energieleverancier. De diesel voldoet ruim aan de eisen aan de huidige CCR2-norm. Naast de keuze voor schone motoren zal nabehandeling van de uitlaatgassen door filters plaatsvinden. Ook zal het schip worden voorzien van milieuvriendelijke watergesmeerde schroefassen, vuilwatertanks en walstroomvoorzieningen.

Het schip is 19,50 m lang en 7,20 breed. Het heeft een bluscapaciteit van 900.000 liter per uur, twee blusmonitoren, 4000 liter blusschuim en 200.000 liter bergingscapaciteit. Het stuurhuis is ingericht voor het vervoeren van personen op brancards. Het schip heeft een inkeping dat dient als drenkelingenplateau.

 

Vanwege grote drukte in de scheepsbouw zal het schip, naar verwachting, half juli 2010 afgeleverd worden. Dit geeft de bemanning nog de nodige tijd om te wennen aan het nieuwe vaartuig vóór het wordt ingezet in de hectische tijd van Sail 2010.

Met de aanschaf van het nieuwe patrouillevaartuig, dat dient ter vervanging van de HD6, geeft Haven Amsterdam verdere invulling aan haar ambitie om een van de meest duurzame havens van Europa te worden.

Bron: Haven Amsterdam

 
«StartVorige12345678910VolgendeEinde»

Pagina 5 van 16
Copyright © 2017 Langs sluizen en havens. Alle rechten voorbehouden.
Joomla! is gratis open source software vrijgegeven onder de GNU/GPL Licentie.