Home Nieuws
Laatste nieuws
Nieuwe diensten Unifeeder PDF Afdrukken E-mailadres
woensdag 21 mei 2008 12:30
Unifeeder begint in juni enkele nieuwe feeder-/shortsea-diensten vanuit de havens van Amsterdam en Zeebrugge. Het gaat om wekelijkse diensten naar de Zweedse havens Göteborg en Helsingborg (vanuit zowel Amsterdam als Zeebrugge) en de Finse havens Helsinki en Kotka (alleen vanuit Zeebrugge).

Lees verder: © Nieuwsblad Transport

 
Schipper springt overboord en zoekt hulp. PDF Afdrukken E-mailadres
donderdag 15 mei 2008 17:06
De schipper van de WR 89 kwam woensdagmiddag 14 mei zonder gasolie te zitten waardoor zijn kotter tot op de stenen van de Oostkade Den Oever verdaagde. De schipper sprong overboord en zocht hulp. De KNRM reddingboot Johanna Margareta bracht de kotter in veiligheid.

Het was een routine manoeuvre. Na het garnalenvissen draaide de WR 89 op aan de noordzijde van de Oostkade. Meestal de plek waar de netten nog eens goed gespoeld worden. Terwijl de schipper al zijn aandacht bij het schoonmaken had, viel hem plotseling iets op: stilte. De motor stopte. Reden: vergeten om bijtijds gasolie te laden.

Met alle tuigen in de lucht als windvangers, hydrauliek op stop en een aanhoudend oostenwindje stevende de WR 89 onverbiddelijk op de basaltstenen af van de Oostkade. De laatste meter werd geremd door de prut en daar lag de WR 89 hulpeloos. De schipper nam een kloek besluit en sprong overboord op de stenen en begon aan een lange wandeling over de dam naar de Coöperatie (CIV). Hij wist namelijk dat daar een opstapper van het KNRM-station Den Oever werkte.

Even rondbellen binnen de KNRM-groep leverde al snel een bemanning op. Intussen was de schipper dezelfde weg teruggegaan en van de dam weer aan boord geklauterd. Met de 600 pk van de Johanna Margareta werd de WR 89 weer op het rechte spoor gezet en meteen maar bij de bunkerboot in de Noorderhaven afgeleverd. Er werden geen beschadigingen aan het onderwaterschip geconstateerd. ‘Het was allemaal goed afkomme’ constateerde de schipper dankbaar en stak een sigaar op.

Bron: KNRM

 
Otopan vertrekt uit Nederland PDF Afdrukken E-mailadres
donderdag 15 mei 2008 08:30

Otopan vertrekt uit Nederland.

15 mei 2008:
De Otapan is klaar om naar Turkije te vertrekken. De laatste belemmeringen voor het overbrengen van het asbestvrij gemaakte schip zijn opgeheven. Simsekler, de Turkse eigenaar, en de Nederlandse overheid zijn het eens geworden over de verdeling van de kosten die zijn gemaakt sinds het schip medio 2007 asbestvrij is verklaard. De Staat beëindigt daarom de juridische procedures tegen Simsekler. Eerder al gaf de Turkse overheid toestemming voor het overbrengen van het schip naar Aliaga in Turkije, waar het zal worden gesloopt.

Aan liggeld, havengeld, verzekeringen, sleepkosten en de kosten voor het houden van toezicht op de Otapan heeft het ministerie van VROM sinds 27 juni 2007 circa 550.000 euro uitgegeven. Eigenaar Simsekler neemt daarvan nu  240.000 euro voor zijn rekening, schrijft minister Cramer van VROM in een brief aan de Tweede Kamer. Met deze schikking worden verdere langdurige en kostbare procedures vermeden.
De Otapan wordt op 15 mei rond de middag van zijn ligplaats in s-Gravendeel via de Oude Maas gesleept naar de Nieuwe Waterweg. In de loop van de avond zal het schip naar verwachting bij Hoek van Holland het land verlaten.

Daarmee komt een eind aan een langdurig verblijf in Nederland. De Otapan lag van 1999 tot 2006 in Amsterdam. In dat laatste jaar vertrok het schip voor sloop naar Turkije maar werd het door de Turkse autoriteiten geweigerd omdat het meer asbest bevatte dan opgegeven. Om uit de ontstane impasse te komen heeft de Nederlandse overheid gezorgd voor het schoon opleveren van het schip. Er loopt nog een procedure tegen de voormalige Mexicaanse eigenaar om de kosten gemoeid met de sanering, 4,5 miljoen euro, te verhalen.
Bron: Ministerie van Vrom.


De Otopan eerder gezien op het Noordzeekanaal 28 juli 2006, bij vertrek uit Amsterdam.

Laatst aangepast op donderdag 15 mei 2008 09:15
 
Ceres Paragon bereikt heel Azië met nieuwe dienst PDF Afdrukken E-mailadres
woensdag 14 mei 2008 18:13
De containeroverslag in de Amsterdamse haven zit flink in de lift.

Op 12 mei is het eerste containerschip van de nieuwe loop (EU5) bij Ceres Paragon in de Amsterdamse haven binnengevaren. De Grand Alliance begon hiermee een extra wekelijkse dienst tussen het Verre Oosten en Noord-Europa. De Aziatische havens van de nieuwe loop zijn Shanghai, Ningbo, Xiamen en Singapore. De Grand Alliance streeft naar een wekelijkse capaciteit van circa 5500 TEU.

Het eerste schip van de nieuwe loop (Oslo Express van Hapag-Lloyd) is op 15 april vertrokken uit Shanghai en kwam op 12 mei in de Amsterdamse haven aan.

In totaal zullen acht schepen voor de wekelijkse frequentie worden ingezet. De route die de EU5 vaart, is Shanghai, Ningbo, Xiamen, Singapore, Amsterdam, Hamburg en Southampton. Amsterdam is de eerste haven in Europa die wordt binnengevaren, 27 dagen na vertrek uit Shanghai.

Met de EU5 krijgt de Ceres Terminal  een derde Aziatische dienst van de Grand Alliance erbij. De andere diensten zijn de EU1 (Japan, Singapore en Amsterdam) en de EU2 (Zuid-China, Taiwan, Singapore en Amsterdam).

De Oslo Express, op het Noordzeekanaal 12 mei 2008 onderweg naar Ceres.

Laatst aangepast op donderdag 15 mei 2008 06:17
 
Twee schepen gezonken, opvarenden gered. PDF Afdrukken E-mailadres
donderdag 01 mei 2008 06:40

DEN HELDER (ANP) - De Kustwacht heeft in de nacht van woensdag op donderdag vier opvarenden van een zinkend plezierjacht voor de kust van IJmuiden gered. Later in de vroege ochtend haalde de dienst drie opvarenden van een jacht 9 kilometer ten westen van Zandvoort.

Beide schepen zonken na de reddingsactie en moeten volgens een woordvoerder van de Kustwacht als verloren worden beschouwd.

De eerste melding kwam rond 02.00 uur binnen bij het Kustwachtcentrum in Den Helder via een alarm van een noodradiobaken. Het bleek te gaan om een jacht dat zich 65 kilometer uit de kust bevond.

Helikopter

Op het schip, dat water maakte, bevonden zich vier opvarenden. De Kustwacht rukte uit met een reddingsboot en een helikopter van de Koninklijke Marine. Een bemanningslid van de helikopter, die op het zinkende schip werd afgezet, heeft geprobeerd de vier mensen aan boord van het toestel te krijgen. Dit lukte niet door het slechte weer en de hoge golven.

Het lukte even later wel de opvarenden aan boord van de reddingsboot te krijgen. Het vaartuig nam het gehavende jacht op sleeptouw, maar het zonk korte tijd later. Volgens een zegsman van de Kustwacht is het goed mogelijk dat het jacht is geramd door een groot vrachtschip zonder dat het vrachtschip het zelf heeft gemerkt.

Ook het jacht voor de kust van Zandvoort maakte water. De reddingsboten van Zandvoort en Katwijk rukten uit en een loodsboot in de buurt van het gehavende vaartuig schoot te hulp. De oorzaak van de lekkage is onduidelijk.

Bron: ANP.

Kapitein vrachtschip vast na zinken plezierjacht


DEN HELDER - De Waterpolitie van het Korps landelijke politiediensten (KLPD) heeft donderdagmiddag de kapitein van een vrachtschip aangehouden die ervan wordt verdacht donderdagochtend een Nederlands plezierjacht te hebben geramd voor de kust van IJmuiden. 

Het Cypriotische vrachtschip waar de 42-jarige Russische kapitein gezagvoerder van is, lag in de haven van Terneuzen. Dat heeft een zegsman van het KLPD donderdag gemeld.

Ook de 27-jarige Russische stuurman is aangehouden. De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) moest rond 2.00 uur uitrukken met een helikopter en een reddingsboot om vier opvarenden van een zinkend plezierjacht te redden. Het gehavende plezierjacht zonk enkele uren later.

Radarbeelden

Na onderzoek stelde de Waterpolitie vast dat het zeiljacht door een vrachtschip moest zijn aangevaren. Met behulp van radarbeelden kon de Waterpolitie de Cypriotische boot traceren.

In de haven van Terneuzen werden op de huid van het 105 meter lange schip inderdaad sporen van een aanvaring gevonden. De Russische kapitein heeft echter verklaard niets gemerkt te hebben van de aanvaring.

Ook voor de kust van Zandvoort zonk donderdagochtend een jacht, maar dit incident stond los van de aanvaring bij IJmuiden. De reddingsbrigade moest ook in Zandvoort uitrukken om drie opvarenden van het zinkende schip af te halen. De KNRM noemt het zeldzaam dat twee zeiljachten in een nacht in hetzelfde kustgebied zinken.

Het bewuste schip, de Wilson Malo, imonr 7707839 die de aanvaring veroorzaakte.
Foto gemaakt op 29 november 2006, op het Noordzeekanaal.

Laatst aangepast op zaterdag 03 mei 2008 08:20
 
«StartVorige12345678910VolgendeEinde»

Pagina 6 van 16
Copyright © 2017 Langs sluizen en havens. Alle rechten voorbehouden.
Joomla! is gratis open source software vrijgegeven onder de GNU/GPL Licentie.